Var glad att du är du, och jag är jag.

När jag var liten gick jag på en mint sagt liten skola, 50 elever eller något i den stilen tror jag vi var. Där var man som man var. Alla lekte tillsammans. Det är i alla fall så jag vill minnas det, men jag vet att det fanns en tjej i min klass som ibland var lite ensammare än oss andra. Varför? För att denna tjejen ansågs lite annorlundare. Idag anser jag att hon har en väldigt skön personlighet.

När jag gick på högstadiet fick man nya vänner, hamnade på en ny plats. Man var minst och tryckte sig mot väggen. Osäker var bara förnamnet. Men när jag minns tillbaka är det mig själv i en svart yvig kjol jag ser framför mig. Inte mig själv i hood-tröja och märkesjeans som de andra. Inte son någon kopia utan som ett orginal. Jag minns alla de som kallade en pluggis. Jag minns att jag var så himla ledsen i sjuan över det där förbannade ordet. I nian när jag fick ta emot mitt stipendie var jag stolt, och i det ögonblicket växte jag lite till inombords.

Nu är det gymnasiet som gäller. Jag pluggar fortfarande, men det är okej. Jag har fortfarande på mig det jag vill, och det är okej. Jag dricker inte, och det är okej. Ändå var det med gråten i halsen jag lämnade stan härom kvällen, bara för att okej var just det man inte var. Jag var för tyst, för tråkig, för kaxig, för mycket mig själv helt enkelt. Det var då jag insåg att det kommer alltid finnas någon som vill försöka få dig att bli mindre värd. Jag insåg att antagligen kommer det vara så hela livet.

Vad jag försöker få fram med detta alldeles för långa inlägget är att du är den enda som du alltid kommer kunna lita på. Du är den enda som du kan lita på kommer säga att du är bäst. Du är den enda som kan vara dig själv. Just därför är jag så glad att jag är tyst, att jag pluggar och att jag är nykterist. Jag är så jävla glad att jag är jag och inte någon annan.

Kommentarer
Postat av: sara

så jävla bra elin.

du är du och du är jävligt bra.

jag är jag och jag är jävligt bra.

och rocka fett på semestern nu vännen!

puss <3

2010-07-22 @ 18:55:33
URL: http://baraensekund.blogg.se/
Postat av: karin

Bra skrivet systeryster!! När människor klankar ner på vem man är är det oftast en osäkerhet från deras sida för att man kanske har något som de själva vill ha. Du är bäst. Kram

2010-07-22 @ 21:40:06
URL: http://kajjsakavat.blogspot.com
Postat av: Nathalie

Du har så rätt Elin, du är unik och så himla bra precis som du är, och det kan INGEN ta ifrån dig! <3.

Vart hade du varit den kvällen förresten? :/

2010-07-26 @ 19:04:00
Postat av: victoria

vet inte vad jag ska säga. men jävligt bra skrivet.

2010-07-26 @ 19:41:22
URL: http://knytaknutar.blogspot.com

Kommentera inlägget här:
- Snälla, skit i reklamen. Den publiceras ändå inte.
- Jag fotar med en Nikon D90.

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Har du blogg? :

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0